söndag, augusti 23, 2009

Hur kan man göra svenska klubbar konkurrenskraftiga?

Ännu ett år av svenska besvikelser i de europeiska cuperna, och hur kan man vända trenden? Just nu ligger vi 23a i europeisk ligaranking och eventuellt så kanske vi tappar en placering till nästa år.

Många skyller bland annat på den danska artistskatten, men sanningen är den att Sverige har en av världens högsta skattetryck och det har fått konsekvenser på en sådan gränslös marknad som fotbollen är. På arbetsmarknaden för läkare, civilingeniörer etc, är språket och ländernas egna regelverk det som agerar osynliga handelshinder men dessa finns ju inte inom fotbollen på samma sätt.
Detta kombinerat med att svenska klubbar är allmänt dåligt skötta utan framtidsvision, dålig ekonmisk planering etc. Som vi har talat om här tidigare så omsätter ett mittenlag i franska ligan ungefär 3-4x mer än vad topplagen i Allsvenkan gör. Som ni vet, kvalitet kostar.

Vad skall man då göra? En sak som har slått mig är att marknadsavdelningarna i de svenska klubbarna måste vara bemannade av människor som bara har lokal förankring (gärna med en gammal spelare involverad) som tänker lokalt och som inte har något större kontaktnät i svenskt eller nordiskt näringsliv.

Elfsborg största sponsorer är Ellos, Pulsen och Swedbank Sjuhärad. Ganska lokal förankring. Dock verkar IFEs marknadsavdelning gjort ett helt ok jobb då man har den tredje största inkomsten från sponsring bland de allsvenska klubbarna, och 99% kommer från Borås med omnejd (vad håller då 031 och 08 lagen på med?)

AIK sponsras av ett ölmärke jag aldrig sett någonstans, Panaxia (tydligen ett mini-Securitas)
Två lag på Västkusten sponsras av ICA, och drivs som om dom vore en lanthandel på samma kust.
Hammarby, i ett moment av hybris, betalade Unicef för att ha deras logga på tröjan. Örgryte sponsras av suggar daddy Norfelt och givetvis den lokala färje magnaten.
Trelleborg sponsras av, just det, Trelleborg vilket iof är ett internationellt bolag.

Jämför då med Bundesliga:
Bayern Munchens huvudsponsor är Deutsche Tel. Allianz har köpt rättigheterna till stadion namnet och man har även stora avtal med bland annat, Siemens, Audi, Coca Cola, Lufthansa etc.

Hamburg sponsras av Emirates, Hoffenheim av SAP, Wolfsburg av Volkswagen etc etc.

Varför är inte Ericsson, H&M, Nordea, SEB, SHB, Atlas Copco (Sandvik sponsrar dock Gefle lite), Securitas, Assa Abloy, IKEA, Volvo (även om man sponsrar IFK så är det ju småpotatis om man jämför vad man lägger ut på golf, segling, hästhoppning), Scania och Alfa Laval med och sponsrar svensk klubbfotboll på elitnivå i någon större utsträckning?

Bosse Johansson, ordf i Svensk Elitfotboll och IFE, sa i en intervju i Offside i våras att det var svårt att konkurrera med Danmark eftersom dom inte hade någon intern konkurrens med ishockey, och andra sidan så är Sveriges folkmängd dubbelt så stor som Danmarks. Dessutom är hockeyn stark i främst Norrland och andra orter där fotbollen knappt existerar (Göteborg undantaget)

Det är slående vad Allsvenskan är dålig på att marknadsföra sig själv. Premier League, Bundesliga har en egen hemsida. Vad finns här? www.svenskfotboll.se måste vara en av de sämre sidorna som finns, som sällan är uppdaterad.

Här är en liten att-göra-lista:

1. Öka sponsorintäkterna gemom att anställa mer kompetent personal och få mer nationella avtal än i dagsläget då sponsringen är lokal
2. Sälj ut arena namnen (Jag vågar inte tänka på vad Råsunda kommer att heta om Berth får säga sitt?)
3. Sköt driften av allsvenskan själva, och börja vårda varumärket, via egen hemsida och ev. sälja ut rättigerna som Premier League har gjort till Barclays.
4. Gör om Svenska Cupen med fasta speldatum och utse en permanent finalarena tex. Nya Idrottsparken i Norrköping.

Vad kan man göra mer? Bloggens läsare kanske kan gnugga geniknölarna?

2 kommentarer:

  1. allsvenskan är "töntig" och är ett tillhål för huliganer, där har du synen på Sveriges högsta serie om du frågar CEO:s på de bolag du nyss räknande upp. 95% av deras omsättning sker utanför landets gränser, varför skall dom då "skänka" pengar till dessa klubbar? Ok vad skall man göra då? Jag anser att vi skall titta på the Premiership: ligan äger sig själv, lagstiftningen skall kasta ut alla huliganer och något lag måste ha lite tur, dvs gå långt i CL => lite hype igen, inte bara närmast sörjande som går och tittar. Lite kontinuitet på det, så kommer bolagen att vilja synas på tröjorna igen.

    SvaraRadera
  2. Bundesliga = massor av folk, öl, och mycket mål
    kanske något att ta efter...

    SvaraRadera